De vorige weekly pas op zondagavond gepost, dus nog niet nagedacht over een ander concept, een ander soort invulling of specifiek thema voor een weekly, zoals andere ‘collega’s’ wel doen.
Maandag 17 maart – Thuis
Vandaag krijg ik gratis tijd, omdat een aantal ingeplande meetings veel korter zijn dan aanvankelijk ingeboekt. Beide meetings waren wel erg faciliterend naar de organisator. Eén ervan ‘could have been an e-mail’. De andere was meer zodat iemand anders sneller de context van diegene zijn nieuwe rol begreep. Duur inwerkmomentje voor de overheid, leek me.
– 10h Stand up met team gehad. Die werken lekker door aan aantal onderwerpen.
– Simultaan toevoegingen gedaan in document ‘wat levert een fieldlab op’.
– 2 meetings gehad, tijd over. Eigen site tijdelijk stuk gemaakt.
– Designer gebriefed op aanpassingen praatplaat.
– ’s middags vrij / mantelzorgen
Dinsdag 18 mrt Devvloer Utrecht
Minder overleggen vandaag, heb zelfs gewoon tijd om te lunchen.
In de ochtend samenwerk blok met Digilab non tech. Door KanBan heen gaan en bepalen waar we daarna gezamenlijk aan verder werken. Het blijkt toch vaak dat de meest prangende onderwerpen niet in kaartjes staan. Ik ga s middags verder aan het fieldlab whitepaper.
Om 13h heb ik een afspraak om een afspraak te plannen. No kidding. Er moet een afspraak komen met de mensen van ‘Gegevensboekhouding’ van J&V, team FTV, FSC, Digilab. Al deze mensen hebben agenda’s die ik niet kan zien, maar als ik om 13h bel heb ik allemaal mensen in mijn buurt die wel in agenda’s van deelnemers kunnen. De afspraak moet op korte termijn. De enige optie die overblijft voor juni is 31 maart.
14h Digilab Development Dag (dit keer in kader van FDS simulatieomgeving) afstemmen met FDS. De afstemming verloopt redelijk soepel. Ik zet de notulen in het samenwerkkanaal in Mattermost, ook met taken voor anderen, alleen geen deadline erbij gezet. Dus ben benieuwd wanneer dat gebeurt, of dat het ook gebeurt zoals ik dat verwacht.
15h Catalogus meeting. Afstemming over het gedeelte dat Digilab heeft gebouwd (vanuit OpenAPI specs die te vinden zijn via FSC, een DCAT file maken en in catalogus tonen) en het gedeelte dat FDS aan het bouwen is, met de requirements, zoals het FDS deze opgeschreven heeft. Mijn gedachte was om de requirements door te nemen en om te zetten naar features en die naar userstories, maar dat bleek niet nodig. Al pratend is overeenstemming bereikt. Digilab moet nog paar dingen toevoegen, zodat team FDS daarop kan voortbouwen.
16h – 17h Refinement met tech team van Digilab. Even bekijken hoe het zit met de werkvoorraad. Catalogus afronden gaat lukken deze sprint. En werk voor Law as code, kan nog even voort en wellicht kan deze binnenkort in de vorige fieldlabomgeving worden gebouwd. DevOps krijgt nu toch erg veel verzoeken, in de gaten houden of het haalbaar/werkbaar blijft. Nog even wat dingen afmaken, rond half 6 naar huis.
Woensdag 19 maart – Devvloer Utrecht
Geen team op kantoor, dus ik zou rustig kunnen werken aan van alles.
9.30 – Even wat momenten met Aliza inplannen wanneer we een aantal presentaties af moeten hebben en waar we dus makertijd voor nodig hebben: Whitepaper over het fieldlab, want er is (toch, zei het toch) om gevraagd. Presentatie, eigenlijk een pitchdeck over waarom Digilab eigenlijk zo belangrijk is voor de digitalisering van de overheid en dan de inhoud voor de presentatie van morgen.
Afstemmen presentatie en demo die Aliza en ik morgen aan een directie van Dienst Toeslagen moeten geven. Presentatie hebben we eigenlijk best snel afgestemd, alleen wil het powerpoint diamodel dat door een externe designer is gemaakt, is niet wat wij willen. Dat moet nog ergens worden aangepast. Ik vraag het de designer, naast een ander verzoek dat 31 mrt af moet zijn. Ik krijg het item voor 31 mrt aangepast retour de rest niet. Hm, dan zelf maar wat fiedelen. Lukt slecht, heel irritant.
(Een deel van) Bureau Architectuur (BA, 2-letterige afkorting? huh ;)) komt ook overleggen. Ik ben wat afgeleid, haak half aan bij dat overleg, interessant allemaal, maar niet direct relevant voor mij. Ik piel intussen met die powerpoint, plan afspraken, zet wat dingen op de backlog die in het gesprek van BA voorbij komen. Ik test de demo die ik morgen moet geven. In eerste instantie lijkt die niet goed te werken. Ik bericht mijn team, maar dan doet altijd alles het wel weer en denk ik dat ik het niet goed heb gezien. Ik ga er vanuit dat het werkt en check de scenario’s eigenlijk niet meer zo uitgebreid. Fingers crossed voor morgen.
Buiten lunch halen in de zon.
13h – 14h Verder met de presentatie en die is dan wel af. Ik wil een begin maken aan de presentatie over Digilab, maar dat blijkt toch iemand anders te gaan doen.
14-15 – Vraag nog input voor het whitepaper aan andere projecten via Mattermost en ik krijg vlug respons. Whitepaper aanpassen.
15h – 16h Bijpraat DigiGilde BZK. Wat komt eraan voor Digilab, waar zijn ze mee bezig en nog wat handige tips om fieldlabs goed voor Digilab in te zetten.
16-17 Law as Code bespreken hoe we daar verder mee kunnen. Naar huis.
Later dan verwacht en minder gedaan dan ik wilde. Context switching is killing voor makertijd.
Donderdag 20 maart – Dienst Toeslagen Utrecht
In eerste instantie dachten we dat we voor Dè Directie zouden presenteren, maar het was voor iedereen van EEN directie. Ons enthousiasme was er iets minder door, maar Dienst Toeslagen waar we de fieldlab case proactief zorgTOESLAG uitkeren mogen presenteren, leek ons ook echt een mooie kans. We deden mee aan de zogeheten Carroussel. 3 x de presentatie / demo geven voor een groep van 12-20 man.
Bij binnenkomst dacht ik dat ik mijn ID was vergeten. De man van de balie was niet te vermurwen. Nee regels zijn regels, je mag niet naar binnen. De personages hadden ongeveer uit toren C kunnen komen, en net zo stug. Ik kreeg het spaans benauwd en kon mezelf wel voor mijn kop slaan. Gelukkig had ik mijn portemonnee niet goed ggecheckt en mocht ik toch naar binnen. pfff.
Niet verrassend, maar het is een echt kantoor gebouw zoals je je een kantoor voorstelt. Bruinige vloerbedekking, zaal met ramen, grote tafel, iets versleten stoelen (zaten wel lekker), kamers langs gangen en een soort gemeenschappelijke vloer met een mini pantry en bureaublokken. Hier werd eerst een presentatie gegeven, waar zo veel termen in voorbij kwamen, daar had Japke D al 10 colums over kunnen schrijven. Wat zal ons publiek dan van onze presentatie vinden en wie was ons publiek eigenlijk en wat waren hun functies? Ons was alleen gezegd : van Cio’s, architecten en PMO-ers. Tja.
Anyway, wij mochten in de mooiste zaal. Ik zeg het fout. De allerwarmste zaal. En voor mensen die mij niet kennen: ik word rood als ik het warm heb. Heel rood. en nog roder als ik ook nog moet presenteren. Verder, de presentatie werd goed ontvangen, maar de demo werkte NIET. Ohhhh. Live demo’s altijd lastig, wordt keer op keer bewezen. Gelukkig hadden we de visuals wel en kwam het verhaal wel aan. 3 keer. Er werden goede vragen gestel . Bij de laatste zat de CIO van Dienst Toeslagen en zij was ook erg enthousiast, het was precies waar zij mee bezig was en de richting die Toeslagen op wilde. Vervolgafspraken worden gemaakt. Ons doel was bereikt.
Tevreden en verhit, verlieten we het pand en dronken er een (alcoholvrij) biertje op. Oja, ze wil ons ook whitepaper ‘rapport’ en verwacht dat daar ook een GAP-analyse in zit. Misschien nog even wat aanscherpen…
’s avonds nog naar een product owner bijeenkomst, eens kijken wat er allemaal speelt onder andere product owners. Leg dan maar eens uit aan mensen die aan een verkoopsite werken dat: 1) dat je voor de overheid werkt 2) dat je bij een ‘innovatielab’ werkt, 3) dat werkt aan het verbeteren van interoperabiliteit en gegevensuitwisseling. 4) Dat je deze klus vrijwillig hebt aangenomen. Eén iemand geraakt dat het bij de overheid ook echt leuk kan zijn en dat ook daar toch spannende ontwikkelingen zijn.
Al met al een veel drukkere week dan ik maandag dacht, waarin makertijd als sneeuw voor de zon verdween, de presentatie bij Toeslagen veel leuker en nuttiger dan verwacht en werken voor de overheid echt wel leuk en veelzijdig kan zijn.
Overwegingen voor een volgende weekly:
Minder opsommerig wat ik heb gedaan? Thema’s bijv:
– Waar houdt het dev team zich mee bezig en wat doe ik daarvoor? Want ze komen eigenlijk maar mondjesmaat voor in deze posts.
– To fieldlab or not to fieldlab? Waarom is een fieldlab nuttig en wat vind ik eigenlijk van Fieldlabs (so far)
– Hoe goed werkt samenwerken eigenlijk als je elkaar niet veel ziet?